Міністр юстиції Денис Малюська анонсував перезавантаження Вищої ради правосуддя, запуск ВККС та обрання нового директора НАБУ.
Міністр юстиції України Денис Малюська анонсував, що буде відбуватися з судовою реформою, Вищою радою правосуддя, ВККС, Конституційним Судом, НАБУ, ДБР та ін.. в 2021 році.
«Поради, що читати у новому році, я вже дав, у наступних кількох постах опишу за чим спостерігати.
Отож, #1 – КАДРИ
Обсяг юристів-посадовців, які будуть призначені найближчим часом, настільки великий, що здатен кардинально змінити (або законсервувати) ситуацію з верховенством права в Україні.
Оцініть самі:
Вища рада правосуддя
(серед іншого відповідає за звільнення/відсторонення суддів, по суті – ключ до очистки судової системи (або її блокування):
на сьогодні вакантними є посади 4 членів ВРП (2 – квота ВРУ, 1 – конференції прокурорів, 1 – юридичних ВУЗів) і ще 4 вакансії з’являться у березні (усі – квота з’їзду суддів).
До того ж, у цьому році буде обрано нового голову ВРП, оскільки чинний голова є серед тієї четвірки, строк повноважень якої спливає у березні.
У 2021 році чинних членів ВРП (та кандидатів на ці посади) розпочнуть перевіряти на доброчесність члени спеціальної комісії – принаймні саме це ми пообіцяли МВФ.
Запровадити цей механізм слід буде законом, який ще має розглянутись парламентом.
Вища кваліфікаційна комісія суддів (відповідає за добір на посади суддів):
сформувати треба ВЕСЬ склад ВККС і пропустити всіх потенційних кандидатів через сито перевірки на доброчесність незалежною комісією.
Причому, процедуру добору треба ще врегулювати відповідним законом.
У свою чергу, сформована ВККС зможе провести добір на майже ДВІ ТИСЯЧІ вакантних посад суддів (точна цифра вакансій буде зрозумілою ближче до осені).
Конституційний Суд України:
навіть, якщо варіант розпуску КСУ не розглядати, вакантними є три посади суддів: 2 – квота ВРУ, 1 – з’їзд суддів.
Обрання суддів здатне змінити баланс сил у КСУ та зменшити напругу і ризики, пов’язані з діяльністю цього органу.
Правда, Венеційська комісія трохи сплутала карти обговорюваним варіантам розв’язання конституційної кризи, рекомендувавши суд не розпускати, понизити (а не підвищити) вимоги до кворуму та проводити попередні перевірки/конкурс кандидатів на посади суддів незалежною комісією.
Керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури:
САП є одним з елементів антикорупційного трикутника НАБУ-САП-ВАКС, який покликаний розслідувати та карати за корупцію топ-посадовців.
Конкурсна комісія по добору керівника розпочала роботу і, по ідеї, має показати результат ще до літа.
Директор Національного антикорупційного бюро України:
указ про призначення чинного директора НАБУ і низка положень відповідного закону визнані неконституційними КСУ у зв’язку з тим, що Конституція не містить повноважень Президента щодо призначення директора НАБУ.
Прогалину у регулюванні доведеться заповнити у цьому році. Зроблено це буде або (план А) змінами у Конституцію (і тоді Президент поверне втрачені повноваження), або (план Б) врегулюванням статусу НАБУ як органу виконавчої влади зі спеціальним статусом, на кшталт НАЗК.
У будь-якому випадку затвердження нової процедури обрання директора НАБУ означатиме, що за цією процедурою потрібно буде проводити конкурс на нового директора НАБУ.
Враховуючи складність та політизованість наведених вище питань, навряд чи добір відбуватиметься раніше осені-зими.
Директор Державного бюро розслідувань:
за законом про ДБР директора мав би призначити Президент. Однак, з огляду на епопею з директором НАБУ, та високою імовірністю аналогічного розвитку подій, призначення, скоріш за все, відбуватиметься по аналогії з НАБУ, з тими ж самими планами А та Б.
Голова Національного агентства з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (АРМА):
конституційних труднощів тут не виникає, АРМА має статус органу виконавчої влади, тож протягом року конкурсна комісія з добору буде сформована та керівник Агентства обраний і призначений.
Директор Бюро економічної безпеки:
саме Бюро ще не створене, і законопроект про нього не пройшов другого читання. Однак видається, що процедура добору таки може бути запущена у цьому році (якщо, звичайно, із нею теж не виникнуть конституційних труднощів).
Голова Державної судової адміністрації (організаційне і фінансове забезпечення правосуддя):
Голова ДСА був звільнений наприкінці жовтня минулого року і нового голову обере ВРП.
Суддя Європейського суду з прав людини:
термін повноважень українського судді ЄСПЛ сплив ще у квітні 2019 року і у цьому році саме час буде надати Раді Європи список наших фіналістів.
Коротко кажучи, у 2021 на кону – кадрове забезпечення ледь не усієї правової системи.
Імхо – буде гаряче», – підсумував Міністр.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.