5

Саме будівництво доріг проходило у 6 областях, на яке витратили менше 2% всіх дорожніх видатків.

Одним із найбільш контроверсійних напрямків фінансування з Фонду боротьби із COVID-19 були видатки на дорожню складову «Великого будівництва». Усього, за даними Мінфіну, протягом 2020 року з Фонду на дороги витратили 25,7 мільярдів гривень – майже 40% всіх виділених на боротьбу із коронавірусом грошей. Для порівняння, на другу найбільшу статтю видатків з Фонду – фінансову допомогу на випадок безробіття – витратили утричі менше. Такі великі витрати викликають питання про те, що ж ми отримали на виході.

Vox Ukraine спільно із Construction sector transparency (CoST) Ukraine провели дослідження тендерів та інших відкритих даних, пов’язаних із «Великим будівництвом»: які саме роботи проводилися, як змінювалася вартість, які були джерела фінансування і т.ін.

Велике будівництво чи Великий ямковий ремонт?

Один із ключових висновків дослідження – у рамках «Великого будівництва» у 2020 році будівництвом як таким майже не займалися. Про це говорять показники вартості різних робіт та сумарні витрати за кожним з них. Отже, середня вартість дорожніх робіт по Україні за 1 кілометр дороги у минулому році виглядає таким чином:

  • Будівництво – 90,2 млн грн;
  • Реконструкція – 37 млн грн;
  • Капітальний ремонт – 25,1 млн грн;
  • Поточний середній ремонт – 10,9 млн грн.

Тобто вартість будівництва майже у 9 разів більша за поточний і середній ремонт. Але при цьому саме на поточний і середній ремонт у 2020 році витратили найбільше грошей – 54,5 млрд гривень. Ця сума становить понад 3/4 усіх витрат на дороги. Більше того, на будівництво – найдорожчий і, здавалося б, найважливіший вид робіт – сумарно витратили найменше, всього 1,3 млрд гривень, або ж менше 2%. Виходить, що саме побудували у 2020 році близько 14,4 кілометрів доріг. При цьому будівництво у 6 областях: Дніпропетровській, Донецькій, Полтавській, Кіровоградській, Львівський та Одеській.

Звісно, поточний середній ремонт – це не лише залатування невеликих ям, але й перестилання одного чи декількох шарів асфальту та інші види робіт. Втім, певний дисонанс між назвою програми та фактичними роботами залишається.

Нестиковки чи жадібність Укравтодору?

У дослідженні автори посилаються на «Стратегію пріоритезації інвестицій, фінансування та модернізації дорожнього сектору України» 2018 року. У цьому документі експерти Світового банку зокрема пишуть, що Україні необхідно близько 148 мільярдів гривень (5,7 мільярдів доларів) для того, щоб збільшити кількість доріг у хорошому стані з наявних на той момент 46% до 96%. Відповідні видатки пропонували поділити на 5 років і до 2022-го витрачати близько 30 млрд грн (1,14 млрд доларів) щорічно.

Інфляція гривні відносно долара з початку 2018 року до січня 2021 року склала близько 6%, тобто необхідна сума у гривні виросла до 157 мільярдів. Втім, навіть так виходить, що у самому лише 2020 році витратили майже половину закладених Світовим банком коштів. Ще близько 44 мільярдів гривень на дороги витратили у 2018-2019 роках. Тобто за ці три роки Україна виконала «п’ятирічку» з витрат від Світового банку на понад 76%.

Втім, у Укравтодору математика принципово відмінна. За підрахунками українського відомства, необхідні витрати є майже у 8 разів більшими – 1 трильйон гривень, або ж 40,8 мільярдів доларів. Відповідні роздуми вони виклали у обґрунтуванні документа щодо запровадження платних доріг. Що такого знають в Укравтодорі, чого не знають у Світовому банку, і що так суттєво впливає на відмінності у показниках, у відомстві не повідомляли. У будь-якому разі, більш імовірно, що українські посадовці пристануть саме на версію Укравтодору і будуть вливати у дороги величезні кошти.

Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що при цьому депутати хочуть віддати Укравтодору ще більше повноважень у галузі регулювання цін на будівництво та ремонт доріг.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.