3

Рада ухвалила закон, яким надала старт створенню Єдиного порталу повідомлень викривачів корупції.

Верховна Рада прийняла Закон  «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо упорядкування окремих питань захисту викривачів» (законопроект № 3450).  

Цим Законом НАЗК повинно забезпечити ведення Єдиного порталу повідомлень викривачів корупції.

Подання повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень буде здійснюватися через відкритий для цілодобового доступу Єдиний портал повідомлень викривачів та спеціальні телефонні лінії, тож відпаде потреба для державних органів створювати окремі анонімні канали повідомлень про корупцію.

Такі звернення попередньо розглядатимуть протягом 10 днів з дня внесення цієї інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів.

Щоправда, Головне юридичне управління зазначає, що термін початку роботи Єдиного порталу повідомлень викривачів законодавцем не визначено і початок його роботи ставиться в залежність від  рішення Національного агентства з питань запобігання корупції. Проте наведений спосіб  настання юридичного факту містить ознаки правової невизначеності, оскільки день введення в дію окремих положень залежить від прийняття рішення Національним агентством з питань запобігання корупції.

Згідно із законопроектом із ЦПК виключається право НАЗК звертатися до суду з позовом (заявою) в інтересах викривача, а також можливість залучати НАЗК третьою особою до справи в інтересах викривача у зв’язку з повідомленням ним або членом його сім’ї про порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції» іншою особою.

Аналогічні положення виключать з КАСУ.

НАЗК більше не буде забезпечувати правовий та інший захист викривачів, зазначену функцію покладуть на систему безоплатної правової допомоги (тобто на адвокатів).

ГНЕУ дійшло висновку, що позбавлення зазначених осіб одного з уже гарантованих державною прав  не сприятиме ефективному захисту прав викривачів.

Які проблеми вирішує ухвалений закон.

По-перше, депутати вважають, що працівники Національного агентства не є адвокатами, тому їх професійна готовність до представництва інтересів викривачів у судах є низькою.

По-друге, відповідний структурний підрозділ Національного агентства складається з обмеженої кількості осіб, на яких одночасно із повноваженнями представництва в судах покладається багато інших обов’язків.

По-третє, НАЗК не має територіальних підрозділів, тоді як система БПД представлена у всіх областях України.

По-четверте, НАЗК наділено повноваженням проводити перевірки дотримання законодавства у сфері захисту викривачів усіма суб’єктами із внесенням обов’язкових приписів та накладенням штрафів на осіб, які їх не виконують. А це, у свою чергу, створюватиме конфлікт інтересів та порушуватиме принцип рівності сторін у судовому процесі, адже в такому разі представник НАЗК, що діє на боці викривача, отримуватиме перевагу, одночасно має можливість паралельно застосувати санкції до відповідача.

Раніше адвокати стали суб’єктами фінансового моніторингу.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.