6

Для представників професійних спільнот відкриють можливість претендувати на заняття посад держслужбовців.

Верховна Рада в першому читанні прийняла за основу проект Закону про внесення змін до Закону України «Про державну службу» щодо розширення кола осіб, які можуть претендувати на вступ на державну службу» (реєстр. № 4361).

Проект рекомендується прийняти за основу, скоротивши наполовину строк внесення суб’єктами права законодавчої ініціативи пропозицій і поправок при підготовці проекту Закону до другого читання.

Законопроектом пропонується внести зміни до Закону України «Про державну службу», відповідно до яких досвід заняття адвокатською, нотаріальною діяльністю, діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) визнається загальною вимогою для осіб, які претендують на зайняття посад державної служби, як альтернатива досвіду роботи на керівних посадах.

Законопроектом змінюється стаття 20 Закону України «Про державну службу», а саме, щодо вимог до осіб, які претендують на вступ на державну службу:

«1. Вимогами до осіб, які претендують на вступ на державну службу, є вимоги до їхньої професійної компетентності, які складаються із загальних та спеціальних вимог.

  1. Особа, яка претендує на зайняття посади державної служби, повинна відповідати таким загальним вимогам:

1) для посад категорії “А” – загальний стаж роботи не менше семи років; досвід роботи на посадах державної служби категорій “А” чи “Б” або на посадах не нижче керівників структурних підрозділів в органах місцевого самоврядування, або досвід роботи на керівних посадах у відповідній сфері, або досвід заняття адвокатською, нотаріальною діяльністю, діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) не менш як три роки; вільне володіння державною мовою, володіння іноземною мовою, яка є однією з офіційних мов Ради Європи;

2) для посад категорії “Б” у державному органі, юрисдикція якого поширюється на всю територію України, та його апараті – досвід роботи на посадах державної служби категорій “Б” чи “В” або досвід служби в органах місцевого самоврядування, або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, або досвід заняття адвокатською, нотаріальною діяльністю, діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) не менше двох років, вільне володіння державною мовою;

3) для посад категорії “Б” у державному органі, юрисдикція якого поширюється на територію однієї або кількох областей, міста Києва або Севастополя, та його апараті – досвід роботи на посадах державної служби категорій “Б” чи “В” або досвід служби в органах місцевого самоврядування, або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, або досвід заняття адвокатською, нотаріальною діяльністю, діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) не менше двох років, вільне володіння державною мовою;

4) для посад категорії “Б” в іншому державному органі, крім тих, що зазначені у пунктах 2 і 3 цієї частини, – досвід роботи на посадах державної служби категорій “Б” чи “В” або досвід служби в органах місцевого самоврядування, або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, або досвід заняття адвокатською, нотаріальною діяльністю, діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) не менше одного року, вільне володіння державною мовою;»

Тобто, для осіб, які мають досвід зайняття адвокатською, нотаріальною діяльністю, діяльністю арбітражних керуючих, відкривається можливість претендувати на заняття посад держслужбовців за умови:

– для посад категорії “А” такий досвід повинен бути не менш як три роки; а також необхідне вільне володіння державною мовою, володіння іноземною мовою, яка є однією з офіційних мов Ради Європи;

– для посад категорії “Б” у державному органі, юрисдикція якого поширюється на всю територію України, та його апараті, вищезазначений досвід повинен бути не менше двох років, а також необхідне вільне володіння державною мовою;

– аналогічно для посад категорії “Б” у державному органі, юрисдикція якого поширюється на територію однієї або кількох областей, міста Києва або Севастополя, та його апараті;

– для посад категорії “Б” в іншому державному органі, крім тих, що зазначені у попередніх пунктах, досвід заняття адвокатською, нотаріальною діяльністю, діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) повинен складати не менше одного року, і також необхідним є вільне володіння державною мовою.

І хоча депутати вважають необхідним розширити можливості для залучення представників професійних спільнот до державної служби, оскільки вважають, що останні позбавлені права брати участь у конкурсі на посади держслужбовців через обмеження, встановлені законом, ГНЕУ називає законопроект дискусійним.

По-перше, Головне управління звертає увагу, що вимоги для осіб, які претендують на вступ до державної служби, мають універсальний характер і можуть бути застосовані до всіх посад державної служби.

Що стосується наявності досвіду зайняття адвокатською, нотаріальною діяльністю та діяльністю арбітражних керуючих як альтернативи досвіду роботи на керівних посадах для зайняття посад державної служби то зазначена діяльність, як така, за своєю природою не пов’язана безпосередньо з керівництвом великими колективами, а тому особа, яка нею займається, не може вважатися такою, що, апріорі, має відповідні навички та вміння.

Натомість, у разі, якщо, зокрема, адвокат виконує обов’язки керівника відповідного адвокатського бюро чи адвокатського об’єднання, то цей період має розглядатися як досвід роботи на відповідних керівних посадах.

По-друге, діяльність приватних нотаріусів, адвокатів, арбітражних керуючих має специфічний характер, у зв’язку з цим відповідний досвід навряд чи може бути застосований на всіх посадах державної служби.

По-третє, слід також врахувати, що надання переваги вказаним особам, виходячи з наявності у них досвіду зайняття відповідною діяльністю, виглядає сумнівним з точки зору дотримання вимог ст. 38 Конституції України, згідно з якою громадяни користуються рівним правом доступу до державної служби.

Раніше Верховна Рада зняла вікові обмеження для вступу на державну службу. Держслужбовці отримали право працювати після 65 років.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.