4

Згідно із ухваленим законом буде проведено списання податкових боргів та ЄСВ.

Рада одразу в двох читаннях ухвалила 04.12.2020 Президентський законопроект № 4430 від 26.11.2020 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо соціальної підтримки платників податків на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої распіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co V-2». Після підписання його Президентом він набуде статус Закону. 

Згідно з ухваленим нормативно-правовим актом пропонується:

  • віднести до функцій контролюючих органів формування Реєстру набувачів одноразової компенсації суб’єктам господарювання та здійснення розрахунку розмірів сум таких компенсацій для їх виплати суб’єктам господарювання;
  • списати податковий борг платникам податків у разі, якщо сукупний розмір боргу платника за усіма податками і зборами не перевищує 3060 грн та його не погашено станом на 01.11.2020;
  • списати пеню та штрафні санкції у разі самостійної сплати платниками податків податкового боргу за основним платежем протягом 6 місяців з дня набрання чинності Законом (крім визначених Законом випадків);
  • збільшити поріг обсягу податкового боргу для застосування заходів щодо його стягнення до 3060 гривень;
  • відстрочити до 29 грудня 2021 року погашення податкового боргу платників податків – фізичних осіб, у тому числі самозайнятих осіб, що у загальній сумі не перевищує 6800 гривень;
  • не оподатковувати податком на доходи фізичних осіб та податком на прибуток підприємств доходи (матеріальну допомогу, компенсації), отримані відповідно до Закону України «Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період встановлення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»;
  • звільнити платників єдиного податку першої групи від сплати цього податку за грудень 2020 року та січень – травень 2021 року;
  • звільнити від нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску платників єдиного податку першої групи в частині сум, що підлягають нарахуванню, обчисленню та сплаті такими особами за періоди з 1 по 31 грудня 2020 року, з 1 по 31 січня, з 1 по 28 лютого, з 1 по 31 березня, з 1 по 30 квітня та з 1 по 31 травня 2021 року за себе, та визначити, що такі періоди включаються до страхового стажу.

Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики рекомендував Раді прийняти законопроект за основу та в цілому. При цьому окремі положення із законопроекту Комітет рекомендував виключити. Йдеться про виключення норм, які обмежують категорії осіб, які можуть отримати компенсацію та мету отримання такої компенсації.

ГНЕУ висловило зауваження до законопроекту, які полягають в такому.

  1. Виникає питання щодо доцільності доповнення ПК новими пунктами, за яким контролюючі органи формують Реєстр набувачів одноразової компенсації суб’єктам господарювання витрат, понесених за сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за найманих осіб, оскільки виплата вказаних компенсацій не стосується питань оподаткування.
  1. Виглядає дискусійною пропозиція оновленого п. 59.1 ст. 59 ПК, згідно з яким збільшується загальна сума податкового боргу платника податків з 60 до 180 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (з 1020 до 3060 грн), при яких податкова вимога не надсилається (не вручається), а заходи, спрямовані на погашення (стягнення) податкового боргу, не застосовуються (аналогічні умови встановлено й для податкової застави (оновлений п. 89.2 ст. 89 ПК).
  1. У проекті не передбачено правових наслідків для відповідних суб’єктів господарювання у випадку нецільового використання таких коштів.
  1. Викликає застереження поширення відстрочки до 29 грудня 2021 року сплати податкового боргу на будь-яких фізичних осіб, а не лише на тих платників податків, які реально потребують державної підтримки в умовах карантину (зокрема, тих, що на сьогодні втратили доходи з об’єктивних причин), тобто пропонована норма поширюватиметься і на несумлінних платників податків (аналогічне застереження стосується й нових п.п. 23, 24, 529 цього ж підрозділу).
  1. Головне управління звертає увагу на те, що у проекті відсутнє належне обґрунтування граничного розміру боргу, щодо якого пропонується відстрочка, період, на який вона запроваджується, та дата, на яку «формується» борг, – 1 грудня 2020 року, оскільки це може призвести до умисного формування боргу фізичними особами.
  1. ГНЕУ побоюється, що запропоновані норми призведуть до зменшення надходжень до місцевих бюджетів. При цьому, надання державою податкових пільг, які зменшують доходи місцевих бюджетів, має супроводжуватися наданням додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію відповідних втрат доходів місцевих бюджетів (ст. 103 Бюджетного кодексу України).
  1. На думку ГНЕУ, виглядає незрозумілим підхід щодо встановлення вказаної пільги саме на конкретний період – «грудень 2020 року та січень – травень 2021 року», а не на період карантину, як це наразі передбачено чинними положеннями ПК. 

Раніше депутати в другому читанні ухвалили закон про врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.