У вівторок Рада збирається для повторного ухвалення ветованого Зеленським закону.
Голова Верховної Ради України Дмитро Разумков підписав Розпорядження про скликання позачергового пленарного засідання Верховної Ради України дев’ятого скликання.
Про це повідомляється на офіційній сторінці Верхової Ради в соцмережах.
Позачергове пленарне засідання скликається на вимогу Президента України та відповідно до частини восьмої статті 19 Регламенту Верховної Ради України.
Позачергове пленарне засідання Верховної Ради України дев’ятого скликання призначено на 12 годину 23 лютого 2021 року.
На ньому буде розглянутий Закон України про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення проведення конкурсів на зайняття посад державної служби та інших питань державної служби з пропозиціями Президента України від 18 лютого 2021 року. (реєстр. № 4531 від 21.12.2020)
Як відомо, Президент України відмовився підписувати Закон України щодо відновлення проведення конкурсів на зайняття посад державної служби та інших питань державної служби та повернув його в Верховну Раду зі своїми пропозиціями.
В ухваленому Законі зазначено, що забороняється, якщо посада міністра є вакантною, покладення на першого заступника міністра, заступників міністра виконання певних обов’язків міністра.
У разі, якщо посада міністра є вакантною більше 60 днів, одна і та сама особа, яка займає посаду першого заступника міністра або заступника міністра, не може виконувати обов’язки міністра більше 30 днів.
Одна і та сама кандидатура на посаду члена Кабінету Міністрів України не може бути подана більше трьох разів протягом року, а також тричі поспіль протягом поточного скликання Верховної Ради України”.
Крім того, Законом було визначено, які саме повноваження виконують заступники міністра у разі, якщо посада міністра вакантна.
Саме ці положення стали причиною відмови Президента його (закон) підписати.
Президент наполягає, що у такий спосіб Верховна Рада України фактично самоусувається від виконання конституційних повноважень з призначення за поданням Прем’єр-міністра України членів Кабінету Міністрів України, допускаючи натомість у період, коли посада міністра є вакантною, покладення на першого заступника міністра та заступників міністра виконання лише окремих повноважень міністра із визначених статтями 8 та 18 Закону України “Про центральні органи виконавчої влади”.
На думку Зеленського, неприйняття Верховною Радою України протягом тривалого часу рішення про призначення міністра неминуче призведе до паралічу діяльності відповідного центрального органу виконавчої влади щодо формування та реалізації державної політики у визначеній сфері.
Президент переконаний, що пропонований Законом підхід порушує конституційні засади формування та функціонування державної влади.
Президент запропонував виключити з ухваленого Закону наступні речення:
“Якщо посада міністра є вакантною, забороняється покладення на першого заступника міністра та заступників міністра виконання обов’язків міністра, визначених пунктами 5, 7, 8, 9, 12, 121 частини другої статті 8 цього Закону.
Якщо посада міністра є вакантною більше 60 днів, забороняється покладення на першого заступника міністра, заступників міністра виконання обов’язків міністра, визначених пунктами 1 (крім очолювання міністерства), 2, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 121, 14, 15, 21, 24, 27 частини другої статті 8 цього Закону, а також пунктами 3, 6, 7, 8, 11, 12, 21 частини другої статті 18 цього Закону.
Забороняється покладання обов’язків міністра на особу, кандидатура якої на посаду відповідного міністра була відхилена Верховною Радою України поточного скликання”;
у пункті 1 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” слова “крім абзаців четвертого і п’ятого підпункту 1 пункту 1 розділу I цього Закону, які набирають чинності через 60 днів з дня опублікування цього Закону” виключити».
Пропозиції Зеленського були схвалені Комітетом з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.
Але проти них майже одразу виступило ГНЕУ, яке заявило, що не може погодитись з їх суттю, оскільки обмеження повноважень, встановлені частиною четвертою статті 9 чинного Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» для осіб, які виконують обов’язки міністра у випадках, коли його посада є вакантною, стимулюють Прем’єр-міністра України своєчасно вирішувати питання про внесення кандидатури міністрів і при цьому пропонувати на розгляд парламенту ті кандидатури, які можуть знайти підтримку депутатського корпусу. Виключення цих обмежень (а саме до цього зводиться суть Пропозицій) надаватимуть виконавчій владі можливість пропонувати для призначення на посади міністрів осіб, які не мають підтримки законодавчого органу, а в разі їх не призначення парламентом – призначати таких осіб без рішення парламенту «виконувачами обов’язків міністра», які матимуть усі повноваження призначеного парламентом міністра. Таким чином створюються умови для фактичного ігнорування конституційного повноваження Верховної Ради України здійснювати призначення на посади членів Кабінету Міністрів України.
Одночасно для ГНЕУ не виглядає переконливою висловлена у Пропозиціях теза про те, що шляхом внесення запропонованих до частини четвертої статті 9
Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» змін «Верховна Рада України фактично самоусувається від виконання конституційних повноважень з призначення за поданням Прем’єр-міністра України членів Кабінету Міністрів України».
Адже ці зміни не надають парламенту можливості не розглядати запропоновані йому кандидатури на посаду міністра. Парламент і після внесення цих змін буде зобов’язаний розглядати відповідні кандидатури і приймати щодо них рішення.
Однак Конституція України не зобов’язує парламент обов’язково призначити на посаду певного міністра будь-якого запропонованого на розгляд парламенту кандидата. Добір і подання до парламенту кандидатури, яка може знайти підтримку депутатського корпусу, є обов’язком не парламенту, а Прем’єр-міністра України (в окремих випадках – Глави держави), до повноважень якого Конституцією України (пункт 12 частини першої статті 85) віднесено подання до парламенту таких кандидатур.
Раніше Закон про врегулювання конфлікту інтересів було ухвалено повторно з пропозиціями Президента
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.