5

Депутати незадоволені рівнем якості навчальної літератури.

Група депутатів, серед яких представниця «Голосу» Інна Совусун, «Слуги народу» Олексій Жмеренецький, Роман Грищук, «Європейської солідарності» Ростислав Павленко та інші внесли до Верховної Ради проєкту Закону №4477 «Про внесення змін до закону України «Про освіту» щодо рівних прав на здобуття якісної освіти», який регулює шкільні підручники і має усунути від відбору підручників Національну академію педагогічних наук (НАПН). Автори пишуть, що даний законопроєкт розроблений з метою встановлення чітких вимог до якості навчальної літератури, насамперед тієї, що використовується у закладах повної загальної середньої освіти, та механізму перевірки дотримання цих вимог.

Новації

Автори пропонують визначити, що

Навчальна література – електронні та паперові видання, що містять впорядковану відповідно до задач освітнього процесу наукову та практичну інформацію, спрямовану на досягнення здобувачами освіти визначених стандартами освіти обов’язкових результатів навчання.

Центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки здійснює наукове і методичне забезпечення освіти, зокрема:

  • організовує проведення наукових досліджень у сфері освіти, необхідних для формування та реалізації державної політики у сфері освіти;
  • організовує розробку державних стандартів освіти, типових освітніх програм та модельних навчальних програм.

Національні галузеві академії наук України, органи із забезпечення якості освіти, центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані заклади освіти, академічні, галузеві науково-дослідні інститути, заклади освіти, інші науково-методичні та методичні установи у взаємодії з відповідними підприємствами можуть:

1) розробляти пропозиції про засади освітньої політики, прогнози, інформаційно-аналітичні матеріали, рекомендації щодо гуманітарного розвитку держави та вдосконалення освітньої сфери;

2) брати участь у науково-методичному забезпеченні оцінювання і моніторингу якості освіти, зокрема за міжнародними програмами;

3) здійснювати соціологічні дослідження суспільного сприйняття освітньої політики.

Центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки для забезпечення якості навчальної літератури, організовує проведення її експертизи, що використовується для здобуття дошкільної та повної загальної середньої освіти.

Навчальна література, що виготовляється (придбається) за кошти державного бюджету, відбирається за конкурсом та має отримати позитивний висновок експертизи. При цьому не зрозуміло, які це експерти, їх фаховість та рівень знань. При цьому протягом останніх років підручники вже неодноразово перевіряли на дискримінаційні норми та інше, проте помилок менше не стало.

Навчальна література, у якій за результатами експертизи виявлено невідповідність принципам та вимогам не може використовуватися в освітньому процесі.

Не забули прописати і норми про академічну доброчесність.

Раніше частина цих же депутатів внесла до парламенту законопроєкт №3900, який так само вводив центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки відповідальним за підручники, а не НАПН. Саме це і стало каменем спотикання між депутатами. Серед тих депутатів, хто виступав, зокрема Юлія Гришина, Володимир Арешонков, Олександр Лукашев назвали ці ініціативи намаганням знищити НАПН. Рада відхилила даний законопроєкт.

 «Судово-юридична газета» писала, що в мережі висміяли помилку у шкільному підручнику.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.