45
Коли виникає проблема вибору свого бізнесу, завжди треба враховувати власні зацікавленості. “З дитинства люблю техніку, весь час щось розбирав, комбінував, – розповідає власник СТО з 15-річним стажем Тарас Вакалюк. – У молодості займався мотоспортом. Ніколи не стояло питання “чим займатися?”, цікавило одне – як і де”. Тому, якщо ви цілими вихідними “копаєтеся” в своєму автомобілі і машинах своїх друзів, – можливо, варто перетворити це на бізнес?

Тим більше в Україні на такого роду послуги дійсно є попит – кількість автомобілів постійно зростає, а існуюча кількість станцій техобслуговування автомобілів не може забезпечити всіх необхідним своєчасним сервісом. І хоча, на перший погляд, СТО в нашій країні зустрічаються дуже часто, гравці ринку вказують на брак дійсно якісних станцій.

Чотири стіни і дах
Навіть якщо ви не плануєте великих обсягів роботи, машина – річ не маленька, відповідно, приміщення під СТО не займе менше, ніж гараж. Але майте на увазі: з одним стандартним гаражем ви зможете обслуговувати тільки одну машину, що істотно обмежить ваші обсяги роботи та відлякає тих клієнтів, які будуть довго стояти в черзі. Відповідно, якщо ви плануєте більш-менш “некустарний” бізнес, потрібно шукати приміщення побільше.

На скільки місць для автомобілів треба розраховувати? Все залежить від того, чим займатися. Якщо тільки ходовою частиною автомобіля – треба 3-4 місця, щоб робити великі роботи, а також щоб завжди було місце для “плинності”. Якщо ж більш глобальним ремонтом, то тут вже може бути два місця, але тоді потрібно обзавестися напрацьованою базою клієнтів, які будуть забезпечувати постійний потік роботи.

За якісним ремонтом власник автомобіля може приїхати навіть з іншого міста

Оренда – окреме питання. Звичайно, завжди краще мати своє – хоч СТО, хоч квартиру. Під час оренди можливий варіант, про який потрібно знати майбутнім власникам СТО: коли знімаєш приміщення в поганому стані, його віддають за більш-менш невеликі гроші. Потім наводиш в ньому порядок, робиш ремонт, і ось тут вже умови оренди починають змінюватися, з тебе вимагають вже набагато більші гроші. “Поки я орендував приміщення, більше 3 років не “засиджувався” на одному місці. Тому що починалися проблеми, до господарських судів доходило”, – коментує Тарас Вакалюк.

Прийшов, побачив, заїхав
Тут думки розходяться. З одного боку, фірмові мережі вважають, що якщо ви знайшли підходяще за розмірами і функціями приміщення, це ще не означає, що воно підійде, адже дуже важливим фактором є розміщення його на карті населеного пункту. Важливим моментом для таких точок є вихід на популярну трасу, оскільки тоді потенційні клієнти будуть їздити повз вас нескінченними потоками. Також слід враховувати те, що навряд чи клієнти налаштовані побачити вас серед, скажімо, магазинів одягу. Тому траси біля автомобільних ринків, торговельних центрів тощо є особливо привабливими. Але це більше для екстрених ремонтів. Попит на СТО в спальних районах ніхто не відміняв, але там скоріше мова піде про постійних клієнтів. Тобто ви повинні вирішити, на яку клієнтську базу орієнтуватися.

“Місцезнаходження СТО має дуже важливе значення у великих містах, де є значна кількість автосервісів, і власник автомобіля повинен прийняти рішення, на якому саме з них обслуговувати свій транспортний засіб, – упевнений Олександр Лизун, регіональний керівник підрозділу з розвитку автосервісних концепцій Bosch Service в Україні, Росії та Білорусі. – При виборі СТО автовласником враховується кілька вагомих критеріїв, зручність під’їзду серед них відіграє важливу роль. Для успіху СТО Bosch Service це також важливий критерій, але, звичайно, не ключовою. Гарне розташування станції допомагає на етапі входження в бізнес і дозволяє швидше “розкрутити” СТО, залучити ядро ​​постійних клієнтів. Але це тільки перша, маленька частина успіху. Головне завдання кожного з працівників автосервісу – зробити так, щоб власник автомобіля захотів потім ще раз повернутися на цю станцію, а також порадив її своїм знайомим”.

А от власники приватних СТО розставляють акценти інакше. “Розміщення за великим рахунком не має значення, якщо ключова база клієнтів напрацьована (відносини з клієнтами, поставки запчастин), – вважає Тарас Вакалюк. – Люди довіряють майстру. Мало хто при необхідності ремонту звертається за місцем проживання. За адресою їдуть, наприклад, в шиномонтаж, мийку. За поточними послугами – туди, де ближче. А коли потрібний більш серйозний ремонт – тоді вже звертаються до майстра. Будь-яка людина, яка серйозно ставиться до автомобіля, якщо не знає куди поїхати, починає обдзвонювати знайомих, запитувати: у тебе є хороший майстер, який зробить нормально? Саме тому розташування значення не має. У мене є приклади, коли до нас привозили машини з Ужгорода. Може бути, там проблема була така, що нікому було виправити, можливо, просто людина не знайшла того, хто зміг би. Люди шукають в першу чергу кваліфікованих майстрів. І, звичайно, дуже важливу роль грає також вартість послуг”.

За якісним ремонтом власник автомобіля може приїхати навіть з іншого міста

Золоті руки
У вас є приміщення? Тоді потрібні працівники. Знайти хорошого майстра сьогодні досить важко. Часто-густо така ситуація: не вистачило місця в будівництві – піду працювати в СТО. Тому ретельно перевіряйте кваліфікованість кандидата на роботу: в чому саме від нього залежатиме успіх вашого бізнесу. “Коли у мене станція була велика, я постійно давав оголошення. Тому що хороші фахівці ніколи не завадять. А по-друге, це дисциплінує колектив”, – вважає Тарас Вакалюк.

Обладнаємо
Не забувайте, що хороше обладнання не тільки означає хорошу роботу, але і економить час, гарантує безпеку ваших працівників і клієнтів. Оскільки основне, про що слід подбати автомеханіку – безпека авто, не можна економити на тому, що може підвести вас у цьому. Можна використовувати б/в обладнання, але в таких випадках, як усунення подряпини або нанесення декоративних елементів. Для ремонту ж мотора або гальм все-таки рекомендується використовувати нове обладнання.

У хорошій станції технічного обслуговування автомобіля обов’язково присутня діагностична техніка, стенд схід-розвал, пристрій для регулювання рульового управління, фарбувальна камера, обладнання для шиномонтажу, підйомники і т.д.

Звичайно, немає межі досконалості. Можна купити і дешевше, і подорожче – у кого на що вистачає грошей. Китайський підйомник можна придбати за 2,5 – 3 тис. доларів, італійський коштує близько 8 тис. Але головне – якщо немає людини, яка на цьому буде добре працювати, обладнання не окупиться. У кредит його можна купувати тільки в тому випадку, якщо у вас є для нього фахівець.

Бізнес-план

Сума початкових інвестицій:

  • ремонт приміщення 150 кв.м.: 200 тис. грн.
  • підйомник для автомобіля: 45 тис. грн.
  • кран для зняття двигуна: 8 тис. грн.
  • установка для заміни масла: 8 тис. грн.
  • стенд для роботи з гальмівними дисами: 30 тис. грн.
  • прилад для обслуговування автокондиціонера: 35 тис. грн.
  • набір інструментів 6 тис. грн

Разом: 332 тис. грн.

Витрати на місяць:

  • оренда приміщення: 6 тис. грн
  • витрата електроенергії: 2 тис. грн
  • інші експлуатаційні витрати: 1 тис. грн.
  • зарплата майстрів (в середньому 30% від замовлення): 16 тис. грн

Разом: 25 тис. грн.

Очікувані доходи:
В середньому 5 авто в день х 200 грн х 30 днів = 36 тис. грн

Прибуток перед оподаткуванням: 11.000 грн

Представлений розрахунок є лише орієнтовним – для кожного конкретного випадку і умов цифри будуть змінюватись (ціни взяті по Києву)

Зразки договорів франчайзингу (комерційної концесії):