7

МОЗ пропонує запровадити чотири види звернень, з яких лише у двох до хворого будуть обов’язково направляти швидку.

Міністр охорони здоров’я Максим Степанов виносить на розгляд Кабінету Міністрів питання про зміну нормативу прибуття швидкої медичної допомоги. На сьогодні цей норматив визначений постановою КМУ №1119 від 21 листопада 2012 року. У пояснювальній записці пан Степанов зазначає, що чинний норматив «не дозволяє здійснювати ефективну категоризацію звернень, а також не враховує пріоритезацію звернень у залежності від стану пацієнта».

Отже, замість нинішніх двох станів (екстрений та неекстрений) міністр пропонує поділяти звернення за номерами 103 та 112 на 4 категорії:

  • Критичні;
  • Екстрені;
  • Неекстрені;
  • Непрофільні.

Відповідно до змісту проекту постанови, у обов’язковому порядку швидка буде приїжджати лише у критичних та екстрених випадках. Також диспетчер може відправити бригаду, яке не виконує критичні та екстрені виклики, до неекстреного хворого, якщо інші можливості отримати медичну допомогу недоступні.

До категорії критичних належать стани, які безпосередньо загрожують життю та супроводжуються відсутністю дихання, неефективним диханням, сильними кровотечами та зумовлені усіма видами травм, впливом зовнішніх факторів (удар струмом, блискавкою, тощо), інтоксикацією та отруєнням або гострими та хронічними захворюваннями. У таких випадках швидка повинна буде приїхати протягом 10 хвилин. Хоча також передбачено, що за певних умов (погана погода, затори і т.і.) швидка може запізнитися. Запізнення допускається не більше ніж у 25% викликів.

Екстреними виклики будуть вважати, якщо стан пацієнта несе загрозу життю та здоров’ю, може призвести до різкого погіршення стану у разі несвоєчасного надання допомоги. Такі стани мають супроводжуватися порушенням свідомості, ознаками кровотечі, ознаками гострого коронарного синдрому, розладами дихання, іншими екстреними ознаками або бути зумовленими тими самими чинниками, що і у критичних випадках. На екстрені виклики швидка має приїжджати протягом 20 хвилин, але також може запізнитися не більше ніж у 15% викликів.

До неекстрених належать звернення щодо хворого, стан якого не є невідкладним та відстрочення надання допомоги якому не матиме негативного впливу на його здоров’я. Непрофільними є звернення, за якими хворий не потребує надання медичної допомоги у межах кваліфікаційних вимог працівників швидкої. За неекстреними та непрофільними зверненнями диспетчер буде рекомендувати зв’язатися із лікарем первинної ланки або самостійно передати інформацію про виклик до відповідного медичного закладу. За певних умов диспетчер також зобов’язаний надати медичну консультацію щодо причини звернення.

Порівнюючи цей проект із постановою, яку МОЗ пропонує визнати недійсною, варто відзначити ряд позитивних моментів. По-перше, це більш широка класифікація типів звернень. Вона дозволяє більш детально визначити алгоритм дій диспетчера та бригади медиків у кожному випадку за кожним типом звернення, а також більш точно встановлювати пріоритетність викликів. По-друге, проект постанови пропонує встановити відсоткову похибку у своєчасності прибуття. Чинна постанова дозволяє швидким приїжджати із запізненням до 10 хвилин у 100% випадків – і це буде дотриманням нормативу. Показник у 25% і 15% дозволить більш якісно відслідковувати своєчасність прибуття швидких.

У свою чергу, також варто відзначити, що із тексту переліку підстав для приїзду швидкої зникає ряд станів. Так, не згадуються у відповідному додатку судоми, гострі психічні розлади та навіть порушення нормального перебігу вагітності. Ці стани цілком можуть «ховатися» під «іншими скаргами та ознаками, що визначені як екстрені відповідно до переліку причин звернень та скарг». Втім, у тексті залишається відкритим питання, хто і яким чином буде затверджувати цей перелік, а також чому цей перелік не викладений у цій постанові.

Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, за яких умов до вас має виїхати мобільна бригада, якщо у вас підозра на коронавірус.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.